Commitment creëren door de strategie per team concreet te maken
- Ian van Veen

- 4 jul
- 1 minuten om te lezen
Nou, we kregen dus een vraag. Naar concrete voorbeelden van bedrijven die effectief zijn in het creëren van commitment binnen hun organisatie.
Vandaag een tweede aspect: maak de strategie concreet per team.
Coolblue
Coolblue maakt ‘alles voor een glimlach’ concreet per team. De bezorgdienst pakt pakketjes altijd met twee man uit als het om witgoed gaat, inclusief aansluiten en uitleg. Klantenservice krijgt trainingen om klachten op te lossen in één gesprek. Developers bouwen 0kleine tools om klanten sneller te helpen, zoals realtime updates voor bezorgtijden.
Elk team bepaalt zelf hoe ze bijdragen aan een glimlach, zodat de strategie leeft in hun dagelijks werk.
Buurtzorg
Buurtzorg werkt met kleine teams van 10-12 zorgmedewerkers, zonder managers. Een team in Groningen besloot vaste dagen in te voeren voor eenzame ouderen, naast reguliere zorg. In Utrecht koos een team voor nauwe samenwerking met buurtwinkels om sneller hulp in te schakelen.
Elk team vertaalt de visie (‘persoonlijke, toegankelijke zorg) naar de specifieke behoeften in hun wijk.
Heineken
Heineken gebruikt wereldwijd OKR’s, objectives en key results, maar vult ze lokaal in. In Mexico werd een doel over ‘groene logistiek’ vertaald naar het vervangen van dieseltrucks door elektrische. In Vietnam werd de marketingcampagne aangepast om aan te sluiten bij lokale feestdagen. En in Nederland werkte HR aan inclusiever werven via community-partnerships.
De richting is centraal bepaald, maar teams kiezen zélf de route. Zo blijft de strategie herkenbaar én effectief.
Maken jullie de strategie ook concreet per team? En waar moeten de teams dan aan bijdragen?





Opmerkingen