Commitment creëren door echte discussie te voeren
- Ian van Veen

- 4 jul
- 1 minuten om te lezen
Nog meer concrete voorbeelden. En nog steeds over het creëren van commitment binnen je organisatie. Dit keer gaat het over echte discussie voeren. Hier komen weer een paar mooie voorbeelden.
Netflix
Bij Netflix hoort tegenspraak bij het werk. Medewerkers worden actief uitgenodigd om strategie, beslissingen en collega’s te bevragen, ook in meetings met de top. Leidinggevenden tonen kwetsbaarheid, vragen actief om feedback en belonen kritische input. Zo ontstaat een cultuur waarin strategie continu wordt aangescherpt door mensen die durven spreken.
Microsoft
Onder Satya Nadella veranderde Microsoft van een ‘winnende’ naar een ‘lerende’ cultuur. Teams houden retrospectives waarin fouten en twijfels open worden besproken. In leidersvergaderingen mogen alle deelnemers, ongeacht hiërarchie, de gekozen richting ter discussie stellen. Nadella zelf geeft openlijk toe als hij iets fout inschat en vraagt vaak: ‘Wat zie ik over het hoofd?’
De Correspondent
Bij De Correspondent laten journalisten conceptartikelen intern reviewen met scherpe vragen: welke aannames maak je, wat zie je over het hoofd? Daarnaast kunnen leden meelezen met onderzoek en feedback geven vóór publicatie. Toen een stuk over migratie te eenzijdig bleek, herschreef de auteur het na input van leden en collega’s. Zo ontstaat een cultuur van gedeelde verantwoordelijkheid.
Is in jouw organisatie de strategie een verboden onderwerp of wordt er volop over gesproken en geluisterd?





Opmerkingen