top of page
Zoeken

Commitment creëren door mensen vanaf het begin te betrekken

  • Foto van schrijver: Ian van Veen
    Ian van Veen
  • 4 jul
  • 2 minuten om te lezen

‘Jullie schrijven regelmatig over eigenaarschap en commitment, maar wat bedoelen jullie daar nou precies mee? Willen jullie het eens uitleggen aan de hand van voorbeelden?’

 

Deze vraag kregen wij onlangs vanuit ons netwerk.

 

Dat doen we uiteraard met alle vormen van plezier. We behandelen hier steeds een specifiek aspect aan de hand van drie concrete voorbeelden.

 

Als eerste: betrek mensen vanaf het begin.

 

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely betrekt medewerkers en klanten actief bij hun missie: 100% slaafvrije chocolade. Zo kwam het idee voor de ‘serious friends’-campagne van een medewerker en werd de samenwerking met Albert Heijn verbeterd na feedback van klanten.

 

Elk kwartaal pitcht personeel nieuwe initiatieven. Klanten kunnen via een stemmodule meebeslissen over smaken of campagnes. Strategie is hier geen plan op papier, maar iets dat dagelijks gevoed wordt door de mensen die het waarmaken.

 

Bij Bol vertalen teams strategie naar eigen acties. Zo ontwikkelde het duurzaamheidsteam een tool waarmee klanten kunnen filteren op milieuvriendelijke producten. Een ander team paste de retourprocedure aan om verspilling te verminderen.

 

Medewerkers uit tech, logistiek en marketing werken samen aan dit soort thema’s, zonder dat er eerst een top-down plan komt. Ze krijgen een strategisch doel en het vertrouwen om zelf invulling te geven. Dat zorgt voor eigenaarschap en sneller resultaat.

 

Patagonia

Bij Patagonia denken medewerkers mee over activistische campagnes. Zo werd ‘Don’t Buy This Jacket’, een oproep tegen overconsumptie, intern besproken voordat het live ging. Werknemers mogen onder werktijd meedoen aan klimaatprotesten, en in 2022 schonk het bedrijf al zijn winst aan milieubewegingen.

 

Elk team vertaalt de missie (‘We’re in business to save our home planet’) naar eigen keuzes, van materiaalgebruik tot marketing. Strategie is hier geen beleidsdocument, maar een dagelijks kompas.

 

Best cool he?

 

Wat doet jouw bedrijf om de medewerkers vanaf het begin te betrekken?

 
 
 

Opmerkingen


BOOST YOUR BUSINESS.

Klaar om je strategie te laten werken?

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Ian van Veen            

(06) 14 16 28 20

Meinoud Rost van Tonningen 

(06) 10 48 94 86

Strategieboost BV

Kromme Elleboogsteeg 3A-3

2011 TS Haarlem  

 

KVK 96567279BTW ID NL867664629B01

  • LinkedIn

© 2025 STRATEGIEBOOST BV

bottom of page